«هنر مجازی» و «خانگی شدن هنر» از دستاوردهای مثبت کروناست
 

هنر و کرونا در گپ و گفتی با: «جعفر نجیبی»

بعنوان پرسش آغازین، هنر در دوران عمومیت یافتن پدیده جدید و ناشناخته ای چون: قرنطینه همگانی و در خانه ماندن چگونه می تواند رشد و استمرار خود را همچنان حفظ کند؟

باید بگویم در شرایطی اینگونه هنرمندان با ماندن در خانه فرصت و فراغت بیشتری را بعضا برای مطالعه و خلق آثار دارند و بازدید آن بشکل مجازی هم امکان پذیر است که قبل از این بصورت جدی و عملی به این امکان فکر نکرده بودیم و این محدودیت خودش یک امکان تازه را به ما معرفی و برای ما مطرح کرد. حال این دیگر وظیفه مهم شبکه های مجازی و رسانه هاست که بطور جدی تبلیغ کنند و مردم و علاقمندان و مخاطبان تولیدات و آثار تجسمی را تشویق و ترغیب به حفظ و گسترش ارتباط خود با هنر و هنرمندان از این طریق کنند و شاهد ادامه ارتباط عمومی با هنرمندان از این مسیر نوظهور باشیم. البته به اینهم باید توجه داشت که فضاهای مجازی نمی تواند کار ارتباط حضوری، نفس به نفس و رودررو بین هنرمند و هنرجو/مخاطب را انجام دهد.

آیا هنر می تواند این روزها و این دوران خاص و ویژه در حیات بشر و زیست جهانی را ثبت و ماندگار کند؟

بله و اتفاقا این شرایط می تواند برای هنرمندان الهام بخش و ایده آفرین باشد و تخیل آنان را بارور و برانگیخته کند که از کرونا و از ویروس نادیدنی تجسم های متنوعی بیافرینند و از منظرهای گوناگون آثار فراوانی خلق کنند. این آثار می تواند در تخیل خلاق هنرمندان تاثیرگذار باشد و هنرمندان در همه بخشها و در شاخه ها و گرایشهای مختلف می توانند تاثیرهای فوق العاده از این شرایط بگیرند و بازتاب بدهند.

چه جنبه های مثبتی در کرونا برای هنر می بینید؟

می توان برای کرونا جنبه های مثبت هم برشمرد ازجمله: نجات حیوانات و محیط زیست و طبیعت و طبیعتا در هنر هم اثرات مثبت کرونا همانطور که گفتم می تواند گشودن افقی تازه به ادراک و دریافتهای ذهنی و حسی هنرمندان باشد و ایده های بسیاری بدهد.

مهمترین اتفاق در این شرایط قرنطینه برای خود شما چه بود؟

من خودم شخصا فرصتی پیدا کردم که بعد سالها به وضعیت منزل و کارگاهم رسیدگی کنم و نظمی در زندگی ام ایجاد شد که تا پیش از این فرصت برقرار کردنش در هیاهوی گرفتاریهای روزمره فراهم نشده بود. کرونا به من نظم، نظافت و رسیدگی بیشتر و جدیتر به بهداشت را یاد داد و زندگی ما هم گرمتر و صمیمی تر شد.

خودتان هم کاری و اثری در این مدت انجام دادید؟

در حد طراحی بود که بین 40 تا 50 طرح  داشتم اما بیشتر مطالعه بود برای کارهای آینده

آینده هنر و تغییرات آن در دوران پساکرونا را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در تداوم این شرایط و این زیستن در دل بحران قطعا با پرسشها، چالشها و مسائل جدی فلسفی و پیامدهای اقتصادی، سیاسی عظیم و زیر و رو کننده و دورانساز مواجه خواهیم بود و این بی تردید در هنر هم جریانهایی ایجاد خواهد کرد و دریچه هایی به نگاههایی نو در این عرصه خواهد گشود. ما در همین خصوص یک نمایشگاه مجازی در فرهنگسرای بهمن خواهیم داشت که داوری آن بعهده بنده است و امیدواریم در موعد مقرر برگزار شود.

و آخرین پرسش: برنامه شما برای آینده چیست؟

می خواهم در دوران بازنشستگی، با فراغتی که از تدریس پیدا کرده ام کارهایی که در نظر داشتم و فرصتی برای انجامش نبود به سرانجام برسانم. بین تهران و آذربایجان در تردد هستم و قصد دارم کارها و مجسمه ها و پروژه های نیمه تمام در این سالها را تکمیل کنم.

هنر می تواند این روزها را در تاریخ ثبت کند

 

   زمان انتشار: سه شنبه ٣٠ ارديبهشت ١٣٩٩ - ٠٩:٣٧ | نسخه چاپي

خروج