آیین بزرگداشت «عماد الکتاب»
 

با آیین بزرگداشت «عماد الکتاب» چهره نام آور خوشنویسی قرن؛«صبا» درهای «خیال» را به روی بزرگترین رخداد خوشنویسی ایران گشود

 

ششمین «دوسالانه ملی خوشنویسی ایران» با آیین ویژه بزرگداشت «عمادالکتاب سبفی قزوینی» بزرگترین حلقه از سنت و تبار خوشنویسی اصیل ایران در آغاز این قرن و با گشایش نمایشگاهی در حضور نام آوران و پیشکسوتان خوشنویسی کشورمان در «صبا» گشایش یافت

 

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا- وابسته به فرهنگستان هنر- در این دوسالانه که با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی قزوین و انجمن خوشنویسان ایران برگزار می شود، اثر منتخب از میان نزدیک به 1200 اثر ارسال شده از هنرمندان سراسر ایران در پنج شیوه: نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث، کتابت و نقاشیخط، از 200 هنرمند کشورمان به نمایش درآمده است.

در آیین گشایش دوسالانه ششم که با نشستی پژوهشی به نکوداشت نام و مقام «عمادالکتاب سیفی قزوینی» چهره نوآور، مبدع، مبتکر، و جریان ساز خوشنویسی ایران در اوایل قرن رو به انتهای کنونی، استادان و صاحبنظران خوشنویسی به بیان ابعاد و ویژگیهای حضور و نوآوریها و راهگشاییهای او در تاریخ خوشنویسی ایرانی پرداختند.

ابتدا استاد غلامحسین امیرخانی پیشکسوت خوشنویسی کشورمان با بیان امتیازات ویژه هنر اصیل و فن شریف خوشنویسی که همه عوامل رشد انسانی را در خود دارد اظهار داشت: «خوشنویسی ما در جلوه های هنری خود و در حکمت و معرفتی که حامل آن است می تواند درصورت اهلیت مخاطب، تحول آفرین باشد»

وی با طرح پیشنهاد دوره ای شدن دوسالانه و برگزاری آن در شهرهای مختلف کشور گفت: «ششمین دوره به نام استاد عمادالکتاب، استاد عالیمقام این هنر زیور یافته که حضور پربرکت و فخرآفرین او در خوشنویسی مملکت ما بسیار الهام بخش و اثرگذار بود و می توان با قاطعیت گفت او آخرین نسل از استادان کهن تاریخ و تبار این هنر در کشور ما بود.

این هنرمند صاحب نام در ادامه با ذکر این نکته که: «انجمن خوشنویسان می تواند برای همه الگو باشد چرا که خوشنویسی ما یک هنر چندصدایی است و در این نمایشگاه هم گرایشهای مختلفی را می توان دید که این تنوع نشانگر یک بستر مساعد و یک خلاقیت بی حد است»، به ویژگیهای عمادالکتاب اشاره کرد و با اشاره به دو کتیبه مشهور او با درشت ترین قلم ممکن در دو سوی مجلس شورای ملی سابق، خط او را در امتداد شیوه کلهر اما پرداخته تر و زیباتر شده تر از آن توصیف کرد.

در ادامه، دکتر قلیچ خانی محقق و پژؤوهشگر نام آشنای خوشنویسی ایران سخن خود را به «ضرورت تدوین دانشنامه عمادالکتاب» اختصاص داد و خاطرنشان کرد «نظیر این هنرمند را در تاریخ معاصر نداریم از جهت آنکه او ویژگیهای متنوع و متعددی را یکجا و همزمان در خود جمع کرده است ازجمله: ابداعگری و ابتکار، احاطه به طیف وسیعی از هنرها از نقاشی، عکاسی، گراورسازی و گرافیک و...» وی به دو جنبه ناشناخته از هنرمندیهای این شخصیت بزرگ اشاره نمود و یادآور شد: «من برای اولین بار دراینجا اعلام می کنم عمادالکتاب در 1286 در حبس خود یک نمایشنامه نوشته که درآن بشکلی نوآورانه و خلاقانه، استنطاق های محبس را به اصطلاح امروزیها دکوپاژ هم کرده است آنهم در زمانه ای که یک فیلم کسی ندیده بود و هیچ درکی از تصویر و دکوپاژ و ادبیات نمایشی در ایران اصلا وجود نداشت.🔺 مساله دیگر اینکه او نخستین هنرمند تاریخ گرافیک ایران است که طراحی کامل فونت الفبای فارسی کرده و بخط نسخ در کتابچه ای بیادگار گذارده که متاسفانه چون متعلق به یک مجموعه خصوصی است کمتر کسی از آن خبر دارد یا آن را دیده است»🔺آخرین سخنران این نشیت، دکتر «رضوی فرد» بود که با موضوع «تاثیر محوری عمادالکتاب در مسیر احیای خط فارسی» به ارائه مباحث خود پرداخت و طی آن گفت: «عمادالکتاب راه کلهر را دنبال کرد اما در پختگی شیوه خود به یک تشخص رسید» وی آنگاه با نمایش سیاه مشق های این استاد صاحب سبک در مقطع زندانی شدنش، به یک تحلیل مقایسه ای- سبک شناختی و همچنین بررسی تاثیر شیوه سیاه مشقهای او بر خط نگاری های هنرمندان مدرنیستی چون حسین زنده رودی در مکتب سقاخانه پرداخت.

با پایان این نشست، نمایشگاه ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی با حضور انبوه علاقمندان و اهالی هنر در نگارخانه «خیال» گشایش یافت. موسسه صبا با مهمترین رویداد خوشنویسی ایران تا 25 آبان میزبان عموم علاقمندان این هنر اصیل ملی خواهد بود.

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ١٩ آبان ١٤٠٠ - ١٠:١٠ | نسخه چاپي

خروج